Cum ne influențează microbiomea sănătatea? – Partea I

Cum ne influențează microbiomea sănătatea? – Partea I

Intestinele noastre sunt acasa cu un ecosistem de trilioane de microbi incluzand bacterii, virusuri, fagi, ciuperci, antistresi si nematode. Dominante sunt bacteriile din familiile Firmicutes și Bacteriodetes. Așa cum am vorbit în ultimul meu blog, comunitatea colectivă a acestor microbi din intestine este intestinalul „microbiom”.

În acest blog, vom examina microbiomul intestinal din perspectiva cercetării în domeniul obezității. Schimbările în microbiomele intestinale sunt asociate cu mai multe stări de boală, inclusiv obezitatea. Microbii asociate cu obezitatea afectează rezistența la insulină, inflamația, depunerea de grăsimi, metabolismul și apetitul. Și microbiomul intestinal devine o țintă pentru noi terapii anti-obezitate.

Microbiomul intestinal răspunde mediului înconjurător, inclusiv alimentelor pe care le consumăm. Dieturile sănătoase versus cele nesănătoase au un efect profund asupra microbiomei, inclusiv speciile care domină.
De exemplu, consumul unei alimentații nesănătoase plină de zahăr și grăsimi saturate modifică echilibrul dintre speciile de „bactereoide” bune și speciile bacteriene „Badmic” de tip Firmicutes. Firmicutele sunt necesare pentru digerarea grăsimilor, iar consumul unei diete bogate în grăsimi încurajează creșterea populației, ceea ce duce, la rândul lor, la creșterea în greutate. Bactereoidele digeră fibrele solubile, astfel încât persoanele care consumă diete bogate în fibre au mai multe bactereoide decât Firmicutes.

Cercetarea in soareci fara germeni, care lipsa microbilor intestin, gasit modificarea echilibrului intre Bactereoides si Firmicutes dictat modul in care soareci obeze sau slaba a devenit. Și o înclinație spre obezitate sau slăbiciune ar putea fi transmisă de la șoarece la șoarece prin microbii singuri.

Creierul reglementează apetitul, comportamentele de hrănire și echilibrul energetic și, deși microbiomul intestinal contribuie la obezitatea și sindroamele metabolice, cum ar fi diabetul, mecanismele exacte care stau la baza acestei relații sunt nesigure. Până în prezent, legătura dintre microbiom și obezitate la om este „slabă”.

Intestinele oferă un mediu pentru bacterii pentru fermentarea alimentelor digerate în tot felul de substanțe chimice și molecule care informează creierul despre starea noastră nutritivă actuală. După cum sa menționat în blogul precedent, microbiomul semnalează creierului prin căi cum ar fi nervul vag, sistemul imunitar și hormonal și, de asemenea, prin producerea de metaboliți microbieni bioactivi eliberați în sânge.

Acizii grași cu catenă scurtă (SCFA) sunt metaboliți produși în intestine prin fermentarea microbiană a fibrelor dietetice nedigerate și a carbohidraților complexi. SFCA pot traversa bariera hemato-encefalică și pot modula activitatea creierului pentru a regla aportul și aportul alimentar. În creier, SCFA sunt neuroprotective.

Un astfel de SCFA este acidul butiric sau butirat. Butyratul este un agent antiinflamator în creier și în intestin și reduce nivelul de toxine dăunătoare care pot afecta neuronii. Butyratul fortifică, de asemenea, bariera hemato-encefalică prin strângerea legăturilor dintre celule, care împiedică intrarea toxinelor dăunătoare în creier cauzând inflamație neuronală. O barieră hemato-cerebrală neclară este adesea observată în obezitate și tulburări neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer. Butyratul stimulează, de asemenea, producția de molecule care sunt importante pentru neuroplasticitate, inclusiv factorul neurotrofic derivat din creier (BDNF). Nivelurile crescute ale BDNF conduc la creșterea performanței memoriei la șobolanii de laborator. Oamenii de stiinta au descoperit ca mancand o dieta alimentara junk reduce nivelul de SCFA astfel incat este important sa mananci o dieta sanatoasa pentru a mentine functia creierului optim.

Share:

You might also like …